Warning: require(): Unable to allocate memory for pool. in /opt/www/bestway_hu/lib/cms.inc.php on line 218

Metropol - Dugókban ültünk

2014. január 3.

 

Időtartamában az M1-es autópályán a márciusi havazás miatt kialakuló dugó volt a tavalyi év rekordere Magyarországon. A tavaszi rendkívüli hóhelyzet az M1-es mellett természetesen országszerte fennakadásokat okozott, de a legkomolyabb dugó az M1- esen alakult ki, és közel három napig tartott. Az árvíz és a Budapest-Esztergom-vasútvonal felújítása a 10-es úton közlekedők életét is megkeserítette. Az árvíz országszerte okozott gondokat a közlekedésben, de a 10-es úton autózóknak akár több órán át kellett ebben az időszakban az autóban várakozniuk. Az e-útdíj bevezetése csak rövidebb ideig okozott problémákat, és ezek elsősorban a határátkelőhelyeknél jelentkeztek.

 

A legnagyobb közlekedési fennakadások listáját a valós idejű dugófigyelő rendszert üzemeltető Best Way Traffic Kft. készítette el az óév végén. A listából kiderül: a legnagyobb dugókért országszerte az útfelújítások felelősek, Budapesten kivétel nélkül felújítási munkálatok okozták azokat a fennakadásokat, amelyek bekerültek a felsorolásba. Az országos kép árnyaltabb, az időjárás nagy mértékben beleszólt a közlekedésbe, legyen szó hóról vagy árról.

 

A fővárosban zajló felújítások a budapesti autósok életét sokszor megkeserítették. A legjelentősebb torlódást az 1-es villamos vonalának felújítási munkálatai okozták, az Árpád hídon a menetidő mintegy 30 percre nőtt. A korábbi években ez csak 5-6 perc volt, azaz a hatszorosára nőtt.

 

A Ferenciek terén már régóta tartó átépítési munkák a környéken ötödével növelték meg a menetidőt, ami főként munkanapokon mutatkozott meg, de 2012-höz mérten hétvégén és ünnepnapokon is érzékelhetően lassabb volt az áthaladás a környék utcáin. A pesti alsó rakpart Parlament előtti szakaszának lezárása miatt azon a környéken 15 százalékkal nőtt meg a menetidő. Az árvíz és a közműfelújítási munkálatok a környék utcáin és a Nagykörúton egyaránt torlódásokat okoztak, az elterelésekre azonban a megfelelő tájékoztatásnak köszönhetően felkészültek az autósok.

 

További, villamosvonalak felújításához köthető torlódást a 4-6-os vonalon végzett nyári felújítás, valamint a 61- es sínpályájának őszi felújítása jelentett. A torlódásokat a villamospótlók számára időlegesen kialakított buszsávok okozták mindkét esetben, akárcsak a Hegyalja úton, ahol a buszsáv negyedével növelte a menetidőt.

 

A Best Way szakértője, Szvétek Ferenc szerint az időjárási körülmények évről évre okoznak problémát a közlekedőknek: ennek elkerülésére csak a megfelelő előzetes tájékozódás jelent megoldást. Az útfelújítások Budapesten az idei évben is folytatódnak, további dugókra kell számítani.

 

- A nagyobb útfelújítások várhatóan befejeződnek 2014 végére, így valamelyest felszabadul majd a fővárosi közlekedés, addig azonban további forgalomelterelésekre és várhatóan jelentősebb torlódásokra lehet számítani a főváros több pontján - mondta Szvétek Ferenc.

 

A felsorolás alapján úgy tűnik, a budapesti dugókat kivétel nélkül felújítások okozzák, pedig ezek előre meghirdetett események. Miért alakul ez mégis így?

- Budapestnek van egy olyan központi érhálózata, amely nem megkerülhető. A várostervezők próbálnak odafigyelni a torlódások megszüntetésére, lámpahangolással igyekeznek szabályozni a városba beáramló forgalmat, de a fő érpontok így sem kiválthatók. A városnak ekkora az áteresztőképessége, ha új utak nem tudnak épülni, ekkora is marad.

 

Országos szinten ugyanakkor az időjárás, a természeti erők szerepe meghatározó. Mire számíthatunk idén?

- Ez az év is tartogathat meglepetéseket, hiszen most is szokatlan az időjárás, ezzel nézünk szembe nap mint nap. Március-április hozhat még meglepetést, ahogyan az 2013-ban is volt. Havazás esetén a budapesti belvárosban a szóróanyagot a nagy forgalom miatt az autósok maguk be is keverik, de azért városokban is előfordulhat, hogy különleges körülményeket hoz létre a havazás. Két éve Szegeden utcákat kellett lezárni azért, mert rengeteg hó hullott, és nem volt hova elvinni.

 

Az időjárás okozta torlódások elkerülésében segíthet, ha tájékozódunk, és ha tehetjük, az autót más közlekedési eszközre cseréljük. A magyar autósokat mennyire jellemzi az, hogy figyelnek az előrejelzésekre és megfogadják a tanácsokat?

- Egyre jobban igénylik ezt az autósok. Az a trend várható, hogy a hosszabb utat tervező autósok közül azok, akik megtehetik, inkább buszt vagy vonatot választanak rossz idő esetén autó helyett.

 

Forrás:
Metropol: Dugókban ültünk
2014. január 3.
1, 2, 3. oldal