Ön milyen autós?
2012-05-02

Ezt a kérdést csak akkor tegyük fel valakinek, ha van elég időnk és tudjuk magunkról, hogy nem fogunk belebonyolódni semmilyen vitába. A friss jogosítványosok igazi átéléssel mesélnek az autós történeteikről, a rutinos autósok is valódi érzelmekkel mesélnek a friss autósokkal történt találkozásokról. Vannak azután a vasárnapi, kalapos, apuci autójával közlekedő, 10óra-10perces, stb… vezetők. De mi van azokkal akik, beengedtek egy előzésnél, vagy csak egyszerűen megnyomták az elakadás jelzőt megköszönve a segítséget. Én abból próbálok sportot csinálni szinte minden reggel, hogy segítek valakinek, aki siet, vagy elhibázta a besorolást, vagy csak agresszíven közlekedik. Miért is jó ez? Azonnal megoldódnak a konfliktusok, mert a siető autós azonnal más autóssal kezd küzdeni az újabb 25 méter előnyért, amelyet a következő lámpánál a tempó ritmus miatt el is veszít. Bárhol az országban megfigyelhető, hogy az elfogyó sávban gyorsabban mennek az autók, mint az egyenesen továbbhaladóban. Biztosan azért van, mert az elfogyó sávban jobban sietnek az autósok. Ha viszont mindenki sietne, akkor az egyenesen haladó sáv akár üres is lehetne? Igen, az elfogyó sávból folyamatosan betolakodnak és ezzel feltartják a többieket. Lehetne ezen változtatni? Ön milyen autós? Beengedne valakit maga elé, hogy gyorsabban haladjon a saját sávja? Mit gondol mit válaszolnak a többiek? Hamarosan megtudja, amikor legközelebb elfogyó sáv felé közelít.

 

Az autópályákon mindenképpen javuló tendencia figyelhető meg, de sajnos ez nem a közlekedési kultúránk változásával függ össze elsősorban, hanem az üzemanyagárak okozta kevesebb autó és a nagymértékű büntetésekre vezethetőek vissza inkább. Európa más országaiban (Németország, Olaszország) örömmel tapasztalhatjuk, hogy az autópályán mögénk érkező nagy sebességű autó nem fog eszeveszett módon villogni és a ránk tapadni. Megfigyeltem, hogy  1 000 km kulturált közegben történő közlekedés után a magyar autósok is rá tudnak szokni arra, hogy nem dudálják le a másikat, mert félre fognak állni, figyelnek a mögöttük haladókra, stb.. Igaz, ugyan amikor az előbb említett autós visszaérkezett Magyarországra ismét „magyar módba” kapcsolt és vezetett az M7-es autópályán. Hogy is van ez?