Ha szerda, akkor üzemanyagár változás!
2012-05-02

Az elmúlt hónapokban a szerdai napok elmaradhatatlan híre lett az üzemanyagok árváltozása. A jövedéki adó, ÁFA, és a világpiaci olajár változásai hétről-hétre változtatták meg mennyit kellett fizetnem egy teletankolásért. Összegyűjtöttem a fontosabb információkat és a jövőben olyan tanácsokat teszek közzé, amelyek segíthetnek mérsékelni az utazásra fordított költségeket, időket.

 

A 2012-es évben az autós társadalom legtöbbet emlegetett kérdése az üzemanyagok áráról, a megtakarítási lehetőségekről szólt eddig. Íme a grafikon, amely sokak számára új közlekedési szokások bevezetését, vagy a személygépkocsik korlátozott használatát jelentette.

 

 

 

De valóban drága az üzemanyag Magyarországon? Íme egy másik táblázat, amelyben Európa néhány országában április elején érvényes árakat gyűjtöttem össze.

 

 

 95-ös benzin

 diesel

Ukrajna

         287 Ft

      272 Ft

Luxemburg

         440 Ft

      381 Ft

Románia

         378 Ft

      389 Ft

Szlovénia

         451 Ft

      401 Ft

Litvánia

         430 Ft

      402 Ft

Horvátország

         439 Ft

      402 Ft

Lengyelország

         412 Ft

      410 Ft

Észtország

         425 Ft

      424 Ft

Ausztria

         440 Ft

      427 Ft

Szlovákia

         466 Ft

      437 Ft

Magyarország

         450 Ft

      442 Ft

Németország

         517 Ft

      443 Ft

Hollandia

         553 Ft

      445 Ft

Csehország

         454 Ft

      450 Ft

Franciaország

         492 Ft

      457 Ft

Belgium

         528 Ft

      458 Ft

Finnország

         521 Ft

      465 Ft

Görögország

         507 Ft

      466 Ft

Dánia

         531 Ft

      486 Ft

Olaszország

         548 Ft

      512 Ft

Nagy-Britannia

         505 Ft

      526 Ft

Norvégia

         611 Ft

      551 Ft

Svájc

         561 Ft

      575 Ft

 

2012. április 4-i átlagárak átszámolva HUF-ra

 

Látható, hogy nagyon nagy eltérések vannak az egyes országok üzemanyag árai között. Természetesen nem mindenki teheti meg, hogy Ukrajnába menjen tankolni. De ha éppen Norvégiában fogy ki az üzemanyagunk, akkor az bizony sokba fog kerülni.

 

A rendelkezésére álló „floating car data” adatok alapján is érzékeltem és mértem, hogy 2012-ben azok az autósok is, akik a munkaeszközként használják a gépjárműveiket is kevesebb futott km-t tettek meg az első negyedévben. Sok autós érzékeli Budapesten, hogy a reggeli és esti csúcsok is kisebbek. „Újra lehet autózni Budapesten” mondogatjuk, de azt azért mindenki tudja, hogy ez szoros összefüggésben van az üzemanyag árakkal. A reggeli és esti utazásaim során az Árpádhídon közlekedek és csak akkor futottam nagyobb torlódásba amikor baleset volt és ezt egyetlen alkalommal tapasztaltam az elmúlt három hónapban. Sok ember a 400 Ft-os üzemanyagár küszöb átlépésénél döntött arról, hogy leteszi az autóját és átvált más közlekedési eszközre. A többség Budapesten BKV-ra szállt.

 

Üzemanyag költségek

benzin (450Ft/L)

diesel (442 Ft/L)

Fogyasztás

6

L

           27 Ft

           27 Ft

7

L

           32 Ft

           31 Ft

8

L

           36 Ft

           35 Ft

9

L

           41 Ft

           40 Ft

10

L

           45 Ft

           44 Ft

 

 

 

 

 

 

 

A táblázat 1 km megtett út várható költségeit mutatja a különböző fogyasztások és üzemanyagtípusokra kiszámítva. Természetesen még amortizáció, kopás, visszaosztott szerviz költségeket is kell számolni, de ezeket a költségeket árazzuk be 3 Ft/km-rel és lépjünk tovább a számolásban.

 

Egy teljes Budapest bérlet ára 9 800 Ft. Ha a legkisebb fogyasztással és diesel üzemanyaggal számolok akkor közel 320 km megtétele után már a bérlet jobban megéri anyagilag. De valóban jobban megéri? Sok autós számára nincsen alternatíva, mert eszközöket kell szállítania, vagy az autó szükséges a munkájához, vagy csak az iskolás gyerekével nem akar felszállni a jelenlegi tömegközlekedési eszközökre.

 

Rengeteg tipp-ötlet-eszköz található az interneten arra, hogy milyen módszerekkel lehet csökkenteni az üzemanyag fogyasztást. Ezek olvasatban valóban hasznosak, elfogadhatóak. De valóban nem fogunk kövér gázt adni, ha előzni akarunk, vagy napi szinten figyeljük az autógumik állapotát? Tegye mindenki a szívére a kezét.

 

Én abban hiszek, hogy minden feleslegesen megtett km-en pontosan 100%-ot lehet megtakarítani és minden dugóban, piros lámpánál eltöltött várokozásnál pontosan annyi a veszteség ameddig a felesleges üzemanyag fogyasztás tart.

 

Április 19-én elkezdtem mérni, és a gépjármű adatok alapján számolni, hogy a megtett útjaim során mennyi időt is töltök lámpánál történő várakozással, vagy a forgalomban mennyi a lassú haladás. A gépkocsimban WebEye egységről kapom az adatokat. Több lámpás kereszteződésen kell áthaladnom és a 15 perces autóút során 2-3 percet töltök piros lámpánál állva. A reggeli csúcsban pedig 2-szer annyi a lámpánál várakozással töltött idő, mint az esti csúcsban. Az útvonal jó megválasztásában vannak tartalékaim.

 

A következő időszakban a megtett utakat több szempontból is kielemzem és az elemzések eredményét megosztom a blogokban.