Figyeljünk a kerékpárosokra!
2013-05-21

A jó idő érkezésével egy időben szinte automatikusan megnőtt, sőt megugrott a kerekpárosok száma a főváros útjain. Szerencsére évről évre egyre többen ülnek föl a bringára autózás helyett, mi is erre buzdítunk mindenkit. A közúti közlekedésben résztvevőknek, mind az autóval, mind a kerékpárral utazóknak fokozott figyelmet kell fordítaniuk egymásra, hogy egymás haladását ne akadályozzák, és elkerüljék a baleseteket.

 

Röviden összefoglaltuk, hogy a volán mögül mikre kell figyelni, továbbá milyen szabályok vonatkoznak a kerékpárral való közlekedésre az autósok szempontjából.

 

 

 

1. Hagyj elég helyet

Az úttesten kijelölt kerékpársáv esetén ne közvetlenül a kerékpársáv mellett haladjunk, hanem húzódjunk a sávunk másik széléhez, hogy a bicikliseknek nagyobb tér maradjon. Sajnos helyenként nagyon szűkek a kerékpársávok, többek között a rendkívül forgalmas Károly körúton. Ezeken a helyeken, ha a biciklis hirtelen irányt vált – például ki szeretne kerülni valamilyen akadályt, gödröt vagy csatornafedelet – és nem hagyunk megfelelő oldaltávolságot, könnyen baleset lehet belőle. Továbbá, sosem tudhatjuk, milyen kerékpáros mellett haladunk el, egy tapasztalatlanabb könnyen megijedhet, ha túl közel megyünk hozzá, és kibillenhet az egyensúlyból.

 

2. “Jobbhorog”

Ha kerékpárutat keresztezünk, és elsőbbségadási kötelezettségünk van (pl.: Budai alsórakpartról kanyarodunk fel a Döbrentei térnél). Kis ívű jobbra kanyarodás esetén, ha közben kerékpársávot keresztezünk, minden esetben igyekezzünk minél korábban jelezni kanyarodási szándékunkat, hogy a kerékpáros időben fel tudjon készülni. Ne felejtsük el, hogy mindig az egyenesen tovább haladónak van elsőbbsége, ne higgyük, hogy a biciklis könnyebben meg tud állni.  

 

3. Holttér

Különösen legyünk körültekintőek, ha közvetlenül kerékpársáv mellett haladunk. Ekkor a biciklis nagy eséllyel kerülhet az autó holtterébe, ahol egyik tükörből sem látható. Mielőtt irányt váltanánk, mindenképp győződjünk meg arról nemcsak a tükrökre hagyatkozva, hogy nincs mellettünk kerékpáros.

 

4. 1 méter távolság

Ha kerékpárost előzünk, mindenképp sávváltással, és ennek megfelelően irányjelzéssel tegyük. A kerékpáros mellett elhaladva hagyjunk min. 1 m oldaltávolságot. Csak akkor kezdjük meg a sávunkba történő visszasorolást, ha a kerékpárost már látjuk a jobb oldali visszapillantó tükörben. Ebben az esetben biztosan nem sodorjuk el.

 

5. Türelem

Végezetül szánjunk időt és energiát arra, hogy türelmesen és figyelmesen vezessünk. Az utakon vigyázzunk egymás biztonságára.

 

Ne feledjük: aki ma autóval közlekedik, lehet, hogy holnap biciklivel fog!